Amtrak, dalekobieżny, kolejowy przewoźnik pasażerski ze Stanów Zjednoczonych, w ostatnim roku rozliczeniowym osiągnął rekordową liczbę pasażerów. Ponad 32,8 mln podróżnych to wzrost o 15% względem roku poprzedniego.
W ostatnim roku rozliczeniowym (w Amtraku trwa on od października do września, z usług przewoźnika skorzystało ponad 32,8 mln pasażerów, czyli o 15% więcej niż w roku poprzednim, kiedy było ich 28,6 mln. To wynik lepszy niż dotychczasowy historyczny rekord z roku 2019, gdy odnotowano niewiele ponad 32 mln pasażerów.
To bardzo dobra informacja dla amerykańskiego przewoźnika, który został szczególnie dotknięty przez pandemię koronawirusa. W roku 2021 odnotowano bowiem tylko 12 mln pasażerów, zaś w roku 2020 niewiele ponad 16 mln podróżnych.
– Pobicie naszego rekordu liczby pasażerów to dopiero początek – mówi prezes zarządu Amtraka Stephen Gardner. – Ten rekord pokazuje, że podróżni w całych Stanach Zjednoczonych oczekują efektywnego transportu, a my odpowiadamy na to zapotrzebowanie. Dzięki odważnym inwestycjom, współpracy z władzami stanowymi i kolejami towarowymi oraz skrupulatnemu planowaniu, możemy przewozić więcej pasażerów niż kiedykolwiek wcześniej – dodał Gardner.
W ostatnim roku rozliczeniowym, czyli od października 2023 do końca września 2024 r. przychody ze sprzedaży biletów osiągnęły 2,5 mld USD, czyli były o 9% wyższe niż w okresie poprzednim. Całkowite przychody operacyjne osiągnęły poziom 3,6 miliarda dolarów, co oznacza wzrost o 7% w porównaniu do roku poprzedniego. Dzięki temu poprawiły się wyniki przedsiębiorstwa, ale nadal było ona ok. 700 mln USD na minusie.
Amtrak podkreśla też, że znaczące środki przekazano na projekty związane z modernizacją infrastruktury – było to 4,5 mld USD.
Warto pamiętać o tym, że celem Amtraka jest osiągnięcie poziomu 66 mln pasażerów do roku 2024. W tym celu przewoźnik inwestuje nie tylko w infrastrukturę, ale również w nowy tabor.
– Rekordowa liczba pasażerów Amtrak odzwierciedla nie tylko potrzebę podróży koleją w Ameryce, ale także wpływ strategicznych inwestycji wspierających naszą długoterminową wizję – powiedział przewodniczący rady dyrektorów Amtrak Tony Coscia. – Modernizujemy i rozszerzamy naszą sieć w sposób, który poprawi jakość usług, zwiększy niezawodność i podniesie przepustowość. To ekscytujący czas dla kolei w Ameryce, a Amtrak jest zaangażowany w przewodzenie tej zmianie – dodał.
Od czasu sprzyjającej kolei administracji Joe Biden’a Amtrakowi udało się uruchomić ważne inwestycje infrastrukturalne
o wartości przekraczającej 10 mld dol. Spółka realizuje także inne projekty taborowe. Obecnie w zakładach
w Sacramento trwa już produkcja pierwszych z 83 zamówionych składów Siemens Airo. Wartość tego zamówienia to ok. 8 mld USD. Wcześniej zdecydowano o zakupie nowych pociągów Acela, które
zostały zaprezentowane po raz pierwszy w 2022 r. Spółka zdecydowała się również na pozyskanie
dodatkowych lokomotyw Charger od Siemensa.